9 Φεβ 2011

Μιλήστε στα μωρά σας

Οι λέξεις επηρεάζουν τη γνωστική ικανότητα των βρεφών από τους πρώτους μήνες της ζωής.

EVANSTON. Πανεπιστημιακοί ερευνητές του Northwestern University έχουν διαπιστώσει ότι ακόμη και προτού να αρχίσουν να μιλούν τα νήπια, οι λέξεις διαδραματίζουν έναν σημαντικό ρόλο στη γνωστική τους ικανότητα. Για τα 3μηνα νήπια, οι λέξεις επηρεάζουν την απόδοση σε έναν γνωστικό στόχο με έναν τρόπο που ξεπερνά την επιρροή άλλων ειδών ήχων, συμπεριλαμβανομένων των μουσικών τόνων.
Η έρευνα από τις Alissa Ferry, Susan Hespos και Sandra Waxman στο τμήμα ψυχολογίας στο κολλέγιο τεχνών και επιστημών Weinberg, θα εμφανιστεί στην έκδοση Μαρτίου/Απριλίου του Περιοδικού Child Development. Στη μελέτη, τα νήπια που άκουσαν τις λέξεις κατείχαν τα στοιχεία της κατηγοριοποίησης, ενώ τα νήπια που άκουσαν τις ακολουθίες τόνου όχι.
Στα τριών μηνών νήπια παρουσιάστηκαν μια σειρά εικόνες ψαριών που ταιριάστηκαν με λέξεις ή ηχητικά σήματα. Στα νήπια που συμμετείχαν στην ομάδα λέξεων τους έλεγαν, παραδείγματος χάριν, "Κοίτα το toma!"  - μια ψευδο-λέξη για τα ψάρια, καθώς κοιτούσαν την κάθε εικόνα. Η άλλη ομάδα των νηπίων άκουσαν μια σειρά ηχητικών σημάτων που αντιστοιχήθηκαν προσεκτικά στις φράσεις μαρκαρίσματος κατά τον τόνο και τη διάρκεια. Κατόπιν στα νήπια παρουσιάστηκαν μια εικόνα ενός νέου ψαριού και ενός δεινοσαύρου δίπλα-δίπλα, καθώς οι ερευνητές μετρούσαν  πόσο χρόνο εξέταζαν κάθε εικόνα. Εάν τα νήπια είχαν διαμορφώσει την κατηγορία, θα κοιτούσαν περισσότερο χρόνο μια εικόνα από άλλη.
Τα αποτελέσματα, λένε οι ερευνητές, ήταν εντυπωσιακά. Διαπίστωσαν ότι αν και τα νήπια που άκουσαν τη λέξη και τα νήπια που άκουγαν τους τόνους είδαν ακριβώς τις ίδιες εικόνες για ακριβώς το ίδιο χρονικό διάστημα, εκείνα που άκουσαν τις λέξεις διαμόρφωσαν την  κατηγορίας « ψάρι», ενώ εκείνα που άκουσαν τους τόνους όχι.
"Για τα τόσο νέα νήπια όπως τριών μηνών,  οι λέξεις ασκούν μια ειδική επιρροή που υποστηρίζει τη δυνατότητα να διαμορφωθεί μια κατηγορία," υποστηρίζει η  Hespos, καθηγήτρια ψυχολογίας και μία από τους συντάκτες της μελέτης. Αυτά τα συμπεράσματα προσφέρουν τα πιό πρόωρα στοιχεία μέχρι σήμερα για μια σύνδεση μεταξύ των λέξεων και των κατηγοριών των αντικειμένων."
Στους συμμετέχοντες συμπεριλαμβάνονταν 46 υγιή νήπια φυσιολογικής εγκυμοσύνης, με ηλικία από 2 έως 4 μήνες. Τα μισά από τα νήπια κάθε ηλικίας επιλέχθηκαν τυχαία στην ομάδα λέξεων. Όλα τα νήπια ήταν από τις οικογένειες όπου τα αγγλικά ήταν η κυρίαρχη γ προφορική γλώσσα στο σπίτι. Τα υπόλοιπα νήπια ήταν στην ομάδα τόνου.
"Υποψιαζόμαστε ότι η ανθρώπινη ομιλία, και ίσως ειδικά η κατευθυνόμενη-νηπιακή ομιλία, προκαλεί στα νέα νήπια ένα είδος προσοχής στα περιβάλλοντα αντικείμενα που προωθεί την κατηγοριοποίηση," ισχυρίζεται η Waxman, καθηγήτρια ψυχολογίας. "Προτείναμε ότι κατά τη διάρκεια του χρόνου, αυτή η γενική επίδραση που έχει σχέση με την προσοχή θα μπορούσε να τελειοποιηθεί, καθώς τα νήπια αρχίζουν να επιλέγουν μεμονωμένες λέξεις από την ομιλία, για να διακρίνουν μεταξύ των ξεχωριστών λέξεων και των ειδών λέξεων, και να εντάξουν αυτές τις λέξεις στο επίπεδο της σημασίας."

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Kαλωσόρισμα-Welcoming-Bienvenidos

Αν και καθημερινά χρησιμοποιούμε τη γλώσσα, αν και όλοι μας εκφράζουμε ισχυρές απόψεις για τη δομή της, για τις ιδιότητές της και για τη σωστή της χρήση, σπάνια σταματούμε, έστω και για μια στιγμή, για να σκεφτούμε για αυτό το θαύμα.
Οι λεγόμενοι "ειδικοί" της γλώσσας, μας μιλάνε για την "κακή" χρήση του από ανέκαθεν" ή και άλλων λέξεων, μας δίνουν διαλέξεις για την ετυμολογία τους, αλλά επιμελώς δεν μπαίνουν μέσα στο ίδιο το θαύμα της γλώσσ" ας: Το πώς στην πραγματικότητα λειτουργεί .
Σας ζητώ να σκεφτείτε για ένα μόνο λεπτό: αυτή τη στιγμή διαβάζετε αυτό το κείμενο και το κατανοείτε, αλλά, δεν έχετε συνειδητή γνώση για το πώς το καταφέρνετε!
Η μελέτη αυτού ακριβώς του μυστηρίου, είναι η επιστήμη της Γλωσσολογίας.

Η γλώσσα είναι μια ψυχολογική ή γνωσιακή ιδιότητα των ανθρώπων. Δηλαδή,υπάρχουν κάποιες ομάδες νευρώνων που δουλεύουν ασταμάτητα στον εγκέφαλό μου και μου επιτρέπουν αυτή τη στιγμή να κάθομαι εδώ και να παράγω αυτές τις ομάδες από γράμματα. Ανάλογα, σε εσάς υπάρχουν άλλες ομάδες νευρώνων που σας επιτρέπουν να κατανοείτε αυτά τα σημεία και να τα "μεταφράζετε" σε κατανοητές ιδέες και σκέψεις.

Υπάρχουν όμως κι άλλα πολλά υποσυστήματα που εμπλέκονται εδώ.
Αν εγώ, αυτή τη στιγμή, σας μιλούσα, θα παρήγαγα ηχητικά κύματα με τις φωνητικές μου χορδές και θα άρθρωνα ήχους ομιλίας με την γλώσσα, τα χείλη, τις φωνητικές χορδές. Στην άλλη άκρη, εσείς θα ακούγατε αυτά τα ηχητικά κύματα και θα τα μεταφράζατε σε ήχους ομιλίας χρησιμοποιώντας τα ακουστικά σας όργανα. Αυτή η μελέτη της Ακουστικής και της Άρθρωσης της ομιλίας ονομάζεται: Φωνητική.

Όταν πιά θα μεταφράσετε τα ηχητικά κύματα σε νοητικές αναπαραστάσεις, τα αναλύετε σε συλλαβές και τα κατηγοριοποιείτε.
Π.χ. Κάθε ομιλητής της ελληνικής γνωρίζει ότι το συμφωνικό σύμπλεγμα /χθ/ είναι επιτρεπτό στην ελληνική, αλλά το σύμπλεγμα */θχ/ όχι. Έτσι η ψευδο-λέξη /χθέτα/ μπορεί να υπάρξει, ενώ η */θχέτα/ , όχι. Αυτό το πεδίο της γλωσσικής επιστήμης εξετάζει η Φωνολογία.

Μετά θα παίρνατε αυτές τις ομάδες των ήχων και θα τις οργανώνατε σε μονάδες με σημασία ( Μορφήματα και λέξεις).
Π.χ, η λέξη "άνεργος" αποτελείται από τρία μορφήματα: το πρόθημα α(ν)-, που σημαίνει "μη/όχι", το θέμα -εργ-, που φέρει και την κύρια σημασία, και το το επίθημα -ος, που σημαίνει: (ενικός αριθμός), (ονομαστική πτώση), (αρσενικό γένος). Κι έτσι, ολόκληρη η σημασία της λέξης "άνεργος" σημαίνει στη Ν.Ε. " αυτός που δεν έχει εργασία", και αποτελεί την μελέτη της Μορφολογίας.

Κατόπιν θα οργανώσετε αυτές τις λέξεις σε φράσεις και προτάσεις.Αυτή είναι η μελέτη της Σύνταξης.

Για τα υπόλοιπα πεδία της Γλωσσολογίας θα ασχοληθούμε στις ανάλογες σελίδες όταν προκύψουν...Ευχαριστώ εκ των προτέρων,

Καλό ταξίδι στον μαγικό μας κόσμο!